آموزشی, زاموفیلیا

چرا قیمت زاموفیلیا ابلق و شرابی گران میباشد؟

همه ما برای اولین باری که عکس زاموفیلیا ابلق یا شرابی رو دیدیم مجذوب زیبایی و ترکیب رنگ این گیاه عجیب شدیم ، مخصوصا اگر از قبل یدونه زاموفیلیا سبز یا بلک داشته باشیم، مسلما خیلی طبیعی هست که دنبال این باشیم که یک گلدان شیک و بزرگ از گونه ابلق این گیاه مقاوم و خاص رو توی کلکسیون گیاهان منزلمون داشته باشیم. اما با دیدن قیمت های بالای این گیاه این سوال پیش میاد که چرا قیمت های زاموفیلیا ابلق اینقدر بالاست؟ مگر فرق این گیاه با دیگر گیاهان چیست ؟

امروز الوگل به صورت کلی قراره این سوال شما رو جواب بده.

 

ضمینه پایین گیاه و تلفات

همینطور که حتما میدونید گیاهان ابلق ، تعداد بسیار کمتری نسبت به بقیه گیاهان مدل اصلی خودشون داره، مثل گیاه برگ انجیری ابلق  که الان حدود 3 سالی بیشتر نمیشه که تو بازار ایران راه پیدا کرده و بخاطر رطوبت بالای گلخونه های شمال کشور تقریبا راحت میشه تکثیرش کرد چون گیاهی با ریشه های هوازی هست و راحت میشه قلم گرفت و تکثیرش داد. اما داستان زاموفیلیا ابلق جداست علاوه بر اینکه ضمینه این گیاه کم هست و اکثرا اون گیاهان زیبایی که برگ های درشتی دارند وارداتی هستند، تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ خودش هم ریسک هایی رو داره و ممکنه گلخانه دار بخاد 300 برگ ابلق رو قلم بگیره و تکثیر کنه که آخرش موفق بشه 230 تا 250 تا گیاه رو به غده ( ریزوم ) برسونه چون بالاخره شرایط محیطی و دمایی خیلی دخیله و برگ ها بدونه ریشه هستند باید 2 ماه ازشون مراقبت کرد تا قشنگ ریشه بزنه که این کارم فقط توی فصل های گرم سال امکان پذیر هست.

یعنی گلخانه دار اگر بخاد آذر ماه شروع به قلمه گیری گیاه زاموفیلیا ابلق خودش بکنه شاید گیاهش تا شب عید هم ریشه قوی نزنه و آمار تلفاتش هم بره بالا.

قیمت جهانی بالا زاموفیلیا شرابی و ابلق

زاموفیلیا شرابی و ابلق توی همون هلند و اروپا هم به سختی گیر میاد بطوری که سایت های گل و گیاهی مثل آمازون قیمت یک برگ زاموفیلیا شرابی رو با توجه به ترکیب رنگش بین 50 تا 80 دلار قیمت گذاری میکنند که اگر بخواییم با دلار کشور خودمون در نظر بگیریم بازم توی ایران قیمت ها خیلی پایین تر هستند. از سمتی این مورد هم نظر بگیرید که گیاه مادری مثلا 70 برگی حدود 90/000/000 قیمت گذاری میشه و گلخانه داری که ریسک خرید این گیاه را میکنید میداند که علاوه بر زحمت تکثیر و ریسک بالا اونم فقط برای یک گلدان، تمامی برگ های این گیاه ترکیب رنگ بالایی ندارند و خیلی از برگ هاش هستند که رنگ مشکی خالی دارند یا یک گلدان زاموفیلیا ابلق که چیز حدود 4 الی 5 میلیون قیمت داره همه برگ های این گیاه ابلقیت جذاب ندارند بعضی از برگ ها سبز و بدون رنگ هستند و تولید کننده از این برگ ها به عنوان فروش تکی به مصرف کننده نمیتونه استفاده کنه.

شانس برای شاخه جدید

شاید این جمله برایتان خنده دار باشه که حقم دارید ولی اینکه شاخه جدید زاموفیلیا ابلق ما بخاد ترکیب رنگ بالا و جذابی داشته باشه به شانس ربط دارد، شاید بشه تا حدودی با کود های مختلف طیف رنگی گیاه رو بالا و پایین برد ولی اینکه پاجوش جدید زاموفیلیا بخاد سبز نشه و کاملا ابلقیت داشته باشه به شانسه طرف هست. با یک مثال:

غده زاموفیلیا ( سیب زمینی ) رو یک کره در نظر بگیرید، اینکه پاجوش جدید گیاه شما از کدوم قسمت این غده در بیاد در ترکیب رنگ گیاه دخیل هست ، طبق تجربه ای که ما توی تکثیرس داشتیم اکثرا اگر پاجوش جدید زاموفیلیا شما از جلو برگ مادری خودش بزنه احتمال اینکه رنگ زیبا داشته باشه بالاست اما اگر از پشت بزنه ممکنه سبزه یا طلایی باشه، طلایی هم که اگر باشه خب ارزش مالی نداره چون عمرش کوتاه هست و به دلیل نداشتن کلروفیل کافی اون برگ ها بعد از مدتی میسوزه و اون شاخه از بین میره.

جمع بندی

به صورت کلی قصد داشتیم که توضیح بدیم که چرا قیمت گیاهان ابلق مخصوصا زاموفیلیا از مدل های سبزه آن بالاتر هست دلایلی چون زحمت تکثیر و ضمینه کم گیاهان و مواردی همچون شانس در ترکیب رنگ که هیچ کسی نمیتونه ادعا کنه که چنین چیزی نیست از جمله این موارد بوده چون اگر به غیر از این بود الان مدل ابلق این گیاه مثل زاموفیلیا سبز هر جایی تکثیر پیدا میکرد و شاهد چنین تفاوت قیمتی نبودیم.

اگر شما هم دوست دارید رو چنین گیاهان زیبایی سرمایه گذاری کنید و علاوه بر لذت تکثیر و عشق بازی با گیاهان دنبال یک سرمایه گذاری کوچکی هم هستید پیشنهاد میکنیم که اگر تجربه نگهداری و تکثیر زاموفیلیا سبز رو ندارید سمت گونه ابلق نیایید اول مدل سبز را تکثیر دهید و ماهیت این گیاه دستتون بیاد و بعد سراغ مدل های گران قیمت بیایید چون درست هست که حاشیه سود این گیاهان بالاست اما اگر ضرری باشه اونم ضرر سنگینی میتونه باشه.

امیدواریم که این پست براتون مفید بوده باشه، حتما نظراتون رو در زیر همین پست برامون به اشتراک بذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *