آموزشی, پتوس, قلمه

صفر تا صد تکثیر گیاه پتوس + ترفند های گلخانه دار

تکثیر گیاهان آپارتمان مهارتی است که بسیاری از افراد به منظور زیباسازی خانه خود و یا حتی برای درآمد کسب کردن به دنبال آن هستند. به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی گیاه پتوس(پوتوس) مورد توجه بسیاری از افراد برای تکثیر بوده است. این گیاه که از گیاهان مقاوم و زیبای ساختمانی می باشد هم می تواند به صورت رومیزی سبب زیبایی محیط خانه شما شود و هم می توانید به صورت آویز از آن استفاده کنید. این گیاه دارای برگ هایی می باشد که معمولا یا به صورت معمولی می باشند و یا مدل ابلق را دارا هستند. گیاه پتوس به خوبی کمبود نور را تحمل می کند و اگر در اداره و یا هر مکان دیگری دارای نور کم هستید این گیاه گزینه مناسبی می باشد. در ادامه برای شما درباره مهم ترین روش های تکثیر گیاه پتوس برای شما توضیح خواهیم داد.

برای تکثیرگیاه پتوس چه روش هایی مناسب می باشند؟

تکثیر گیاهان به روش های مختلفی ممکن است صورت گیرد. برخی از گیاهان خود دارای ساختار های تخصص یافته ای برای تولید مثل غیر جنسی و یا همان تکثیر غیر جنسی هستند. برای نمونه می توان به ساختارهایی مانند غده و یا پیاز اشاره کرد. برای نمونه گیاهان سیب زمینی از طریق غده و نیز گیاهان پیاز خوراکی و زنبق از طریق پیاز قابل تکثیر هستند. اما بهترین روش های تکثیر گیاه پتوس به شرح زیر می باشند:

  • تکثیر گیاه پتوس از طریق قلمه در خاک
  • تکثیر گیاه پتوس از طریق قلمه در آب
  • تکثیر گیاه پتوس از طریق تقسیم بوته گیاه

روش های تولید مثل غیر جنسی و یا همان تکثیر غیرجنسی از طریق بخش های رویشی بسیار متنوع می باشند. برای نمونه می توان به روش هایی مانند خوابانیدن و یا قلمه زدن و ... اشاره کرد. این را بدانید برای تکثیر این گیاه قلمه زدن یکی از بهترین و بی دردسر ترین گزینه ها می باشد.

تکثیر گیاه پتوس از طریق قلمه در آب

اولین کاری که برای تکثیر گیاه پتوس می توانید انجام دهید این است که ساقه این گیاه را پس از برش در آب قرار دهید. برای این کار می توانید از ظرف های شیشه ای قدیمی استفاده کنید. البته که ظروف ژله ای نیز در این باره مناسب می باشند. اما این را بدانید که نباید هر بخشی از ساقه برای این کار انتخاب شود. بلکه بخش های دارای جوانه و مریستم باید انتخاب شوند. همانطور که می دانید در دنیای رشد و نمو گیاهی مریستم ها حکم همان سلول های بنیادی را در جانوران دارا هستند.
از این نظر که با تقسیم سلول های بیشتری را ایجاد می کنند و این سلول ها پس از تمایز وظایف و شکل و ساختار اختصاصی ایجاد می کنند. پس برای این تکثیر بخشی را جدا کنید که دارای مریستم می باشد. یادتان باشد ترجیحا برای این تکثیر باید آب شما فاقد هرگونه املاح باشد. این آب باید روزانه یکبار عوض گردد. اگر به دنبال این هستید تا گیاه شما بهتر رشد کند می توانید از هورمون های ریشه زایی استفاده کنید.
این ظروف دارای قلمه باید در مکانی قرار گیرند که از نور کافی برخوردار می باشد. ولی نباید این نور مستقیم به گیاه برخورد کند. پس از آنکه یک ماه از شروع ریشه زایی گذشت می توانید این گیاه را در خاک قرار دهید. حال دیگر می توانید این گیاه را با سایر گیاهان خانگی به یک چشم نگاه کنید. یادتان باشد ماندگاری بیشتر قلمه های گیاهی در آب نتیجه اش سخت تر شدن سازگاری این قلمه ها با خاک خواهد بود.

تکثیر گیاه پتوس از طریق قلمه در خاک


برای این کار نیاز به یک چاقوی تیز دارید تا قلمه ای به اندازه 8 تا 10 سانتی متر را از ساقه جدا کنید. بهتر است برای بهتر پیشرفتن کار از برگ های نصفه پایین چشم پوشی کنید و آن ها را حذف کنید. طوری که در این بین فقط بین 2 تا 3 برگ باقی بمانند. اگر این کار را انجام دهید دیگر گیاه بیشتر انرژی خود را صرف ریشه زایی می کند بجای اینکه خرج برگ ها کند. اگر قلمه شما داری سه تا چهار بند یا همان گره باشد بهترین حالت قلمه برای تکثیر این گیاه می باشد. حال نوبت به این می رسد که قلمه را در بستر مناسبی برای رشد قرار دهید. بهترین بستر ها را می توان ترکیبی از ماسه و نیز پرلیت دانست. می توان از کمپوست قلمه نیز در این باره استفاده کرد. هنگامی که خواستید از طریق قلمه در خاک این گیاه را تکثیر کنید یادتان باشد تا یک سوم طول ساقه را در خاک قرار دهید. شرایط دمایی نیز در این باره باید مورد بررسی قرار گیرد. به طوری که نور مناسب و دمای 20 درجه شرایطی است که باید برای این گیاه و رشد آن فراهم کنید.

تکثیر گیاه پتوس از طریق تقسیم بوته گیاه

این روش با دو روش دیگر متفاوت می باشد. در اولین گام باید تلاش کنید گیاه را از گلدان خارج کرده و خاک های اطراف آن را بزدایید. حال نوبت به این میرسد که گیاه را به قسمت های مختلف از طریق چاقو تیز و نیز بدور از آلودگی تقسیم کنید. حال نوبت به این می رسد که گیاه را پس از استریل کردن در بستر خاکی دیگری قرار دهید. نوبت به آبیاری در گام بعد می رسد. خوبی این روش این است که نیازی به انتظار برای اینکه ریشه ها رشد کنند نیست.


برای نگهداری از گیاه پتوس چه کنیم؟

نگهداری از هر جاندار زنده ای شرایط خاص خود را دارد. درباره اینکه گیاه پتوس را چطور به خوبی نگهداری کنیم باید موارد زیر رعایت شوند:
یکی از مهم ترین مواردی که باید درباره نگهداری از گیاه رعایت کنید بحث آبیاری گیاه می باشد. برای همین به محض خشک شدن سطح خاک به صورت متوسط آبیاری را انجام دهید.
فاکتور مهم دیگری که در نگهداری از گیاهان بسیار مهم است نور می باشد. باید پتوس در نقطه ای از خانه قرار گیرد که هم نور غیر مستقیم دریافت کرده و هم این نور دارای شدت متوسطی باشد.
اتاقی که برای نگهداری از پتوس انتخاب می کنید باید دارای دمای متوسطی باشد.
مورد دیگری که در نگهداری از گیاه بسیار مهم است غبارزدایی می باشد. به خصوص در روز های آلوده بهتر است که به غبارزدایی از گیاه اهمیت بسیاری بدهید.
گیاه را در فصولی که رشد را تجربه می کند تقویت کنید. این فصول شامل بهار و تابستان می باشند.

چرا برگ پتوس زرد می شود؟


هر گیاهی ممکن است به بیماری های مختلفی مبتلا شود. این بیماری ها می توانند عوامل باکتریایی و یا ویروسی و یا قارچی داشته باشند. از جمله بیماری هایی که درباره بیماری پتوس می توان نام برد زرد شدن برگ های این گیاهان است. این بیماری می تواند ریشه در موارد زیر داشته باشد:

آلوده شدن گیاه به عواملی مانند قارچ ها و یا انواع افات :

این بیماری به گونه ای است که علاوه بر برگ ممکن است ریشه را نیز درگیر کند. ولی این را بدانید که اگر گیاه از ریشه آلوده شود احتمال بهبودی آن بسیار کم می باشد. بهترین گزینه برای عبور احتمالی از این مشکل این است که سموم مخصوص گیاهان آپارتمانی بهره ببرید.

ایجاد پوسیدگی در سلول های تارکشنده ریشه :

این را بدانید که آبیاری بیش از حد ریشه هم مضر می باشد. درست همین علت سبب پوسیدگی ریشه می شود. بنابراین با دقت آبیاری کنید و زهکشی ها را به دقت چک کنید. در غیر این صورت ممکن است برگ های سر حال به یکباره زرد شوند.

عدم آبیاری کافی :

اگر آبیاری کم علت این باشد برگ های گیاه شما زرد شوند خواهید دید که برگ ها پس از این مشکل خشک می شوند. خشکی و زردی برگ های گیاه نشان از تشنگی گیاه می دهد.

عدم رسیدن مواد مغذی به گیاه :

یکی دیگر از اصلی ترین عواملی که سبب می شود برگ پتوس زرد شود این است که مواد مغذی کافی به گیاه نمی رسد. برای همین بهتر است استفاده از کود های مناسب برای گیاه را فراموش نکنید.

سرمای بیش از حد :

یکی دیگر از اصلی ترین عواملی که سبب می شود برگ های گیاه زرد شوند سرمای بیش از حد می باشد. برای همین بهتر است که گیاه به محل گرمتری منتقل شود. در این صورت خودتان بررسی کنید که آیا فرایند زرد شدن کند می شود یا خیر!

معرفی و خرید انواع گیاه پوتوس

پیشنهاد میکنیم که مقاله  انواع مختلف پتوس های موجود در ایران را مشاهده کنید.هریک از مدل های مختلف پتوس که در بالا اشاره کردیم دارای انواع مختلفی می باشند. برای نمونه می توان به همین پتوس هاوایی اشاره کرد که دارای رگه های زرد داشته و شروع این برگ ها از مرکز برگ به سمت حاشیه می باشد. توصیه ما به افرادی که در شهر های آلوده زندگی می کنند این است که حتما از این گیاه در خانه خود داشته باشند. این گیاه به شدت دربرابر عوامل بیماری زا و … مقاومت می کند.
یکی دیگر از شناخته شده ترین انواع گیاه پتوس مدل لیمویی و یا همان پتوس نئونی می باشد. این گیاه نیز از نظر مقاومت دربرابر سختی در شرایط بسیار مناسبی می باشد. طوری که اگر در اتاق شما نور کمی وجود داشته باشد بازهم این گیاه می تواند به رشد خود ادامه بدهد. اما درصورتی که بخواهید رنگ های زیبای برگ های این گیاه را حفظ کنید بدانید که باید این گیاه نور کافی را دریافت کند.
اما اگر به دنبال این هستید که پتوسی بسیار زیبا را خریداری کنید بدانید که بهترین گزینه ای که می توانید خریداری کنید پتوس مرمر می باشد. این پتوس که به پتوس ماربل نیز شهرت دارد شاید نسبت به دیگر مدل های گیاه پتوس رشد اهسته تری داشته باشد ولی از نظر ترکیب رنگی رقیب ندارد. این را بدانید این گیاه از نظر نیاز به نور قدری سخت گیر تر از سایر مدل های پتوس می باشد. به طوری که به آب زیادی برای رشد نیاز دارد. برای همین اگر منزل شما نور کمی را دریافت می کند بدانید که برای رشد این گیاه گزینه مناسبی نمی باشد.
این را هم بدانید که قرارگیری پتوس مرمر دربرابر نور مستقیم آفتاب نیز سبب آفتاب سوختگی در برگ های این گیاه می باشد. بنابراین سطح تابش نور آفتاب را هنگام قرار دادن گیاه در خانه خود به خوبی بررسی کنید. درنهایت باید گفت این شما هستید که متناسب با سلیقه خود باید گیاه را برای خود انتخاب کنید.

سخن آخر

سعی شده در الو گل برای شما عزیزان درباره گیاه پتوس توضیحات کاملی را ارائه کنیم. همانطور که می دانید یکی از عوامل زیبای محیط های مسکونی و نیز اداری استفاده درست از گیاهان آپارتمانی می باشد. گیاه پتوس نیز یکی از همین گزینه ها به منظور داشتن فضایی زیبا در خانه و محل کار می باشد. اما به منظور افزایش تراکم این گیاهان خدمت شما عزیزان روش های تکثیر این گیاه را توضیح دادیم. به منظور آشنایی بهتر شما با روش های تولید مثل غیر جنسی گیاهان توضیحات اختصاصی نیز در این باره دادیم. اما قلمه گیری پتوس و نیز تکثیر پتوس در منزل تنها مواردی که در این مطلب درباره شان توضیح دادیم نیست.
برای نمونه به تکثیر از طریق غده و نیز روش هایی مانند قلمه زدن و خوابانیدن و … اشاره کردیم. از طرف دیگر به منظور شناخت بیشتر شما به این موضوع نیز اشاره کردیم که چرا این گیاه گاها دچار زردی برگ می شود. امیدواریم با خواندن این مطلب به خوبی به اصول تکثیر و نیز مراقبت از این گیاه پی برده باشید. بابت مطالعه این مطلب از شما عزیزان سپاسگزاریم.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “صفر تا صد تکثیر گیاه پتوس + ترفند های گلخانه دار

  1. موسوی گفت:

    بسیار عالی…..ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *