آموزشی, کود

کود دهی و نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی ممکن است کمی پیچیده و گیج‌کننده باشد. گیاهان در زمان گرسنگی و ناراحتی گریه نمی‌کنند. در عوض آن‌ها با شیوه‌ای متفاوت و بسیار نامحسوس به تغییرات محیطی پاسخ می‌دهند. تشخیص زمان کوددهی حتی برای پرورش‌دهندگان باسابقه نیز کار دشواری است. امروز می‌خواهیم جزئیات کوددهی گیاهان آپارتمانی را بررسی کنیم و همچنین اطلاعاتی در مورد زمان و چگونگی آن به شما ارائه خواهیم کرد پس با الوگل همراه باشید😉

چرا گیاهان به کود نیاز دارند؟

همانطور که ما برای رشد و سلامتی نیاز به مواد مغذی خاصی داریم گیاهان هم به یک سری مواد مغذی نیاز دارند. همه گیاهان باید عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را به طور ویژه از خاک دریافت کنند. به این سه عنصر عناصر ماکرو می گویند چرا که گیاه بیشتر از عناصر دیگر به آن ها نیاز دارد. بدون این عناصر مغذی شما با گیاهی ناسالم و بیحال و پژمرده مواجه خواهید شد که ساقه های ضعیف، برگ های کوچکتر و گل های کمتر و رنگ پریده دارد. خبر خوب این است که شما می توانید با کوددهی مناسب به گیاهانتان این کمبودها را به راحتی اصلاح نمایید. کافیست با روش های کمک به افزایش رشد گیاهان آپارتمانی آشنا باشید.

زمان کوددهی گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی در زمان تشنگی دچار پژمردگی می‌شوند. اگر نور کافی دریافت نکنند برگ‌های‌شان کمرنگ (زرد)، دراز و باریک می‌شود. اگر رطوبت محیط کم باشد برگ‌ها خشک و شکننده شده و زمانی که رطوبت زیاد باشد گیاه دچار پوسیدگی می‌شود؛ اما تشخیص زمان کوددهی گیاهان آپارتمانی بسیار پیچیده است، چون گیاه صدایی ندارد که با آن فریاد بزند! بلکه در این مواقع معمولاً رشدشان کند می‌شود و بسیاری از پرورش‌دهندگان به‌ندرت متوجه این تغییر می‌شوند؛ بنابراین، به‌جای اینکه منتظر صدایی از سوی گیاه باشید باید خودتان دست‌به‌کار شوید و آن‌ها را براساس چرخه‌ی رشدشان کوددهی کنید.

زمانی که صحبت از مقدار و دفعات کوددهی گیاهان آپارتمانی می‌شود، باید بدانید که هر گیاه نیازهای متفاوتی دارد، اما نباید این فرآیند را بیش‌ازحد پیچیده کرد. شما می‌توانید در مورد گونه‌هایی که نگهداری می‌کنید مطالعه کرده و از نیازهای کودی آن‌ها مطلع شوید، اما حقیقت این است اکثر گیاهان آپارتمانی نیاز کودی مشابهی دارند، بنابراین می‌توان با روشی یکسان همه آن‌ها را کوددهی کرده و نیازهای غذایی‌شان را برطرف کرد. البته بعضی از گیاهان آپارتمانی به کوددهی بیشتری نیاز دارند، اما با پیروی از برنامه‌ای مطابق با برنامه‌ی متعادل زیر، می‌توانید علاوه بر تأمین مواد مغذی گیاهانی که نیاز تغذیه‌ای بیشتری دارند، گیاهانی با نیاز کودی کمتر را نیز کوددهی کنید.
🔴همراهان همیشگی الوگل اومدم یه خبر خوب در خصوص کسانی که نمیدونن چه کودی مناسب برای گیاهان و گل های زیباشونه🤔الوگل به شما کمک میکنه تا به راحتی کود مناسب گیاه خودتونو بشناسید و از سلامتی گل خودتون مطمئن باشید🤩پس دیگه نگران نباشید برید الوگل همراه همیشگی شما😉

بهترین برنامه‌ی کوددهی گیاهان آپارتمانی

در اولین فرصت اطلاعاتی در مورد کودهای گیاهی مختلفی که در اینجا ذکرشده و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها ارائه خواهم کرد، اما ابتدا جزئیاتی در مورد زمان استفاده از آن‌ها بیان می‌کنم.


برنامه‌ی کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل بهار:
* تقریباً 8 هفته قبل از آخرین یخ‌بندان احتمالی بهار باید کوددهی گیاهان آپارتمانی را شروع کنید. برای مثال در تبریز، معمولاً خطر یخبندان بهاری تا آخر فروردین است؛ یعنی اوایل اسفند کوددهی گیاهان آپارتمانی را باید شروع کنیم. در این دوره‌ی زمانی گیاهان از حالت نیمه‌خواب وارد دوره‌ی رشد فعال می‌شوند.
* سه کود نخست را به میزان نصف مقدار توصیه‌شده استفاده کنید. اگر از کودهای گرانول استفاده می‌کنید، باید نصف مقدار توصیه‌شده روی برچسب را بکار ببرید؛ و درصورتی‌که از کودهای مایع استفاده می‌کنید باید غلظت آن را به نصف کاهش دهید (اطلاعات بیشتر در مورد این دو نوع کود را کمی بعد توضیح خواهم دارد).
این کودها مواد مغذی موردنیاز گیاهان را درست در زمان آماده‌شدن گیاه برای رشد فعال تأمین می‌کنند، یعنی زمانی که هنوز وارد مرحله‌ی گل‌دهی نشده‌اند. گیاه در مرحله‌ی تولید مثل به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد.
برنامه کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان:
* با فرارسیدن تابستان برنامه‌ی کوددهی گیاهان آپارتمانی باید به‌طور منظم انجام شود.
* دفعات کوددهی گیاهان در این فصل براساس نوع کود مصرفی تعیین می‌شود.
1. مثلاً کوددهی با کودهای مایع را باید به شکل متوالی، هر دو هفته یک‌بار یا ماهانه انجام دهید.
2. مصرف کودهای گرانول غالباً کمتر است و معمولاً هرماه یا هر دو ماه استفاده می‌شوند.
3. کودهای آهسته-رهش به‌آرامی تجزیه می‌شوند و مواد مغذی خود را در حجم کمتر و در یک دوره‌ی زمانی طولانی آزاد می‌کنند. آزادسازی بیشتر این کودها 3 الی 4 ماه زمان می‌برد.
* اهمیتی ندارد که در تابستان گیاه خود را به فضای آزاد منتقل کرده‌اید یا نه. در هر دو صورت باید این برنامه‌ی کوددهی را دنبال کنید.
با افزایش طول روز در فصل تابستان، گیاهان صرف‌نظر از اینکه درون خانه باشند یا در فضای آزاد (مانند پاسیو یا تراس) وارد مرحله رشد فعال می‌شوند.
برنامه‌ی کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز:
* 8 روز قبل از نخستین یخبندان احتمالی پاییز مقدار و دفعات کوددهی گیاه را کاهش دهید. مثلا در تبریز از اوایل مهر مقدار کوددهی را به نصف کاهش می‌دهم و دفعات آن را نیز به 3 تا 4 بار تغییر می‌دهم و معمولاً این برنامه را تا شروع فصل زمستان ادامه می‌دهم.
برنامه کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان:
* عدم کوددهی در فصل زمستان. ازآنجایی‌که در زمستان گیاهان در وضعیت رشد فعال نیستند، بنابراین نیازی به کوددهی نیست. کوددهی آن‌ها در زمستان ممکن است باعث سوختگی و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها شود.

❌نکته نکته❌

دو مورد استثنا:

1. اگر آب‌وهوای محل زندگی‌تان به‌گونه‌ای است که یخبندان‌های معمول زمستان را ندارد، می‌توانید برنامه‌ی کوددهی گیاهان را در طول زمستان ادامه دهید، اما باید نصف مقدار و تعداد دفعات کوددهی در تابستان باشد، و علت اینکار بیشتر به دلیل نور است تا دما.
2. اگر در آب‌وهوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید و هوا در تمامی فصول گرم است باید برنامه‌ی کوددهی گیاه در تابستان را برای تمام سال ادامه دهید.

لیست قیمت گیاهان مخصوص آپارتمان

ترکیبات کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی چیست؟

اکثر کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی دارای ترکیبی از عناصر درشت‌مغذی و ریزمغذی موردنیاز گیاهان هستند. سه عنصر درشت مغذی اصلی این کودها شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. نسبت این عناصر بر روی بطری یا بسته‌ی کودها درج‌شده است و به آن نسبت NPK گفته می‌شود. این اعداد بیانگر درصد هر یک از مواد مغذی موجود در کود است. مثلاً نسبت این درشت مغذی‌ها در کودهای مخصوص گوجه‌فرنگی با کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی فرق دارد و علت نیاز غذایی متفاوت این دو است؛ بنابراین برای گیاهان آپارتمانی استفاده از کودهایی با فرمولاسیون ویژه‌ی آن‌ها ضروری است. این نخستین موردی است که باید هنگام خرید کود برای گیاهان به آن توجه داشته باشید؛ بنابراین بر روی بسته‌بندی باید عبارت «مخصوص گیاهان آپارتمانی» درج‌شده باشد.
فسفر (که عدد میانی درج‌شده روی بسته‌بندی بیانگر نسبت آن است) عنصری است که برای گل‌دهی گیاه ضروری است. درصد فسفر کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی باید کمی بیشتر از دو عنصر دیگر باشد (مثلاً 1-3-1). برای گیاهان غیرگلدار باید درصد نیتروژن کود بیشتر باشد. همچنین ممکن است نسبت عناصر غذایی برابر باشد (مثلاً 3-3-5 یا 5-5-5). من معمولاً برای گیاهان گل‌دار از یک نوع کود و برای گیاهان غیرگل‌دار از نوع دیگری از کود استفاده می‌کنم. البته این کار در صورتی لازم است که گیاهان گلداری مانند بنفشه‌ی آفریقایی، بگونیا یا گلاکسینیا داشته باشید.
بسیاری از کودها (البته نه همه‌ی آن‌ها) دارای مواد مغذی ثانویه نیز هستند که شامل عناصر درشت مغذی کلسیم، منیزیم و عناصر ریزمغذی آهن، روی و بور است. مقدار این مواد نسبت به درشت مغذی‌های اولیه‌ی N، P و K کمتر است، اما برای مسیرهای متابولیکی گیاهان ضروری‌اند. باید اطمینان حاصل کنید که کودهایی که برای گیاهان خود استفاده می‌کنید حاوی مقادیر کمی از این عناصر نیز باشند.

🤔❌گل آپارتمانی خوب میخوای ولی نمیدونی چه گلی بخری که مناسب فضای مورد نظرت باشه🤔اینکه نگرانی نداره الوگل با بهترین و بیشترین عرضه کنندگی در گل و گیاه این امکان فراهم کرده تا تو با ساده ترین روش گل مورد نظرتو انتخاب کنی پس عجله کن تا فرصت از دست ندادی برو تو سایت الوگل😉

نکته مهم🔴 گیاهان ضعیف یا آسیب دیده را کود ندهید.

یکی از اشتباهات رایج در بین ما این است که تصور می‌کنیم اگر به یک گیاه که به هر دلیل آسیب دیده است و ضعیف شده است (مانند فعالیت آفات و بیماری و یا شرایط بسیار نامناسب نگهداری) کود بدهیم این گیاه سریع‌تر به شرایط رشد عادی باز می گیرد. به یاد داشته باشید که گیاه ضعیف سیستم ریشه‌ای ضعیفی نیز دارد و نمی‌تواند از محلول کودی استفاده کند. برای چنین گیاهانی ابتدا باید عاملی که موجب ضعیف شدن و یا آسیب دیدن آنها شده است را بیابیم و آن عامل را برطرف کنیم سپس گیاه را در شرایط محیطی مناسب و ایده آل قرار دهیم و بعد مشاهده نشانه‌هایی از رشد جدید (همانند رویش برگ جدید) برنامه کوددهی را شروع کنیم.

از چه زمانی کوددهی به گیاه جدیدمان را شروع کنیم؟

فرض کنید که گیاهی را جدیداً خریداری کرده‌اید. ابتدا حدود یک ماه صبر کنید و سپس برنامه کوددهی گیاه را آغاز کنید. در طی این یک ماه گیاه به شرایط رشد جدید و مکان جدید زندگی عادت می‌کند و در طی این مدت نیازی به کود دهی نیست. این مسئله را در مورد گیاهانی که گلدان آنها را عوض کرده‌اید نیز رعایت کنید. یعنی بعد از تعویض گلدان یک گیاه حتی اگر آن را مجدداً در مکان سابق نگهداری قرار می‌دهید و از مناسب بودن شرایط محیطی آن اطمینان دارید، باز هم یک ماه صبر کنید و بعد از آن برنامه کوددهی را آغاز کنید. در این یک ماه گیاه در حال عادت کردن به گلدان جدید و در واقع خانه جدیدش است! پس در کوددهی عجله نکنید. در مورد گیاهانی که در بستر باغچه و در اوایل بهار می‌کارید نیز می‌توان تا حدود ۶ هفته صبر کرد و سپس برنامه‌های کوددهی این گیاهان را شروع نمود.

انواع کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی

اکنون‌که اطلاعات لازم در مورد زمان کوددهی را دارید و می‌دانید کود مخصوص گیاهان آپارتمانی باید حاوی چه ترکیباتی باشد، زمان آن است که با انواع مختلف کودها آشنا شوید و کود مناسب گیاه خود را انتخاب کنید.

کودهای مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی

دفعات استفاده از کودهای مایع باید کمی بیشتر از کودهای گرانول باشد، اما کودهای مایع ارگانیک بهتر هستند. خطر سوختگی ناشی از کود در کودهای مایع کمتر است. از مزایای دیگر کودهای مایع ارگانیک آن است که علاوه بر تأمین عناصر غذایی موردنیاز گیاه به تقویت رشد گیاه نیز کمک می‌کنند. آن‌ها سرشار از عناصر ریزمغذی، عناصر کم‌مقدار، ویتامین‌ها، آمینواسیدها و هورمون‌های گیاهی هستند که هرکدام نقش مهمی را در سلامت و رشد گیاه به عهده دارد.


کودهای مایع ارگانیک مخصوص گیاهان آپارتمانی از جلبک دریایی مایع، امولسیون ماهی، چای کمپوست، چای ورمی کمپوست، پودر استخوان، سنگ فسفات، عصاره‌های گیاهی و هیومیک اسید تهیه می‌شوند. و این‌ها فقط تعداد کمی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی این نوع کود است.
کودهای گرانول مخصوص گیاهان آپارتمانی
کودهای گرانول مخصوص گیاهان آپارتمانی دو نوع فرمولاسیون دارند: نوع غیرفشرده که دارای دانه‌های گلوله‌ای شکل است و نوع فشرده یا «خوشه‌ای». کودهای گرانول غیرفشرده باید روی سطح خاک ریخته شود. کودهای فشرده‌ی «خوشه‌ای» را باید به داخل خاک قرار داد، به‌طوری‌که نزدیک ریشه‌ی گیاه قرار بگیرد.
بهترین کود گرانول فشرده و خوشه‌ای کودهایی هستند که دارای ترکیبات طبیعی باشند. این کودها از ورم کستینگ خشک، پودر استخوان، سولفات پتاس، سنگ‌آهک، سنگ فسفات و ترکیبات مشتق شده از حیوانات، مواد معدنی و گیاهی تشکیل‌شده‌اند. کودهای گرانول مصنوعی نیز برای گیاهان آپارتمانی در دسترس است (توصیه نمی‌شود). با نگاهی به برچسب ترکیبات می‌توانید مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را ببینید. درصورتی‌که ترکیبات کود بر روی آن درج نشده باشد به این معناست که این یک کود مصنوعی است.
کودهای آهسته رهش مخصوص گیاهان آپارتمانی
به کودهای آهسته رهش کودهای با انتشار تدریجی نیز می‌گویند. آن‌ها از مواد مغذی مصنوعی تهیه‌شده‌اند. این کودها دارای پوششی هستند که با شکسته شدن تدریجی آن مواد مغذی به‌تدریج و در مقادیر کم آزادشده و در دسترس گیاه قرار می‌گیرد. با بکار بردن این کودها دفعات کوددهی کاهش می‌یابد و استفاده از آن‌ها آسان است، اما فراموش نکنید که ترکیبات آن‌‌ها سازگاربا محیط‌زیست نیست.

دوستان عزیز برای اطلاعات بیشتر و سفارش کود های مناسب و خرید گیاه آپارتمانی میتونین از سایت الوگل به راحتی کارهای خودتون را انجام بدین و نگران هیچی نباشید الوگل همراه همیشگی شماست😉
و یادتون باشه شما لایق بهترینایین پس بهترینا سهم شماست🤩
دوستدار همیشگی شما الوگل🌱😉

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “کود دهی و نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی

  1. فاطمه سادات نژاد گفت:

    سلام داخل پاییز و زمستان میشه از کود های پتاس بالا برای پتوس و سانسوریا استفاده کرد؟ چون شنیدم که نباید به گل ها کوددهی کرد؟!

    1. الوگل گفت:

      سلام برای شرایط های خانگی پیش نهاد میشه دوز مصرف کم و زمانبندی به 2 الی 3 ماه یکبار برسه ولی میتونید کود هایی مثل کود جلبک رو جایگیزین تمامی اینا بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *