آموزشی, زاموفیلیا, قلمه

صفر تا 100 آموزش تصویری تکثیر زاموفیلیا در منزل + ترفند گلخانه دار

گیاه زامیفولیا (زاموفیلیا) یکی از محبوب ترین و مقاوم ترین گیاه خاص آپارتمانی هست که به میتوان در هر محیطی نگهداری کرد. زاموفیلیا گیاهی شاخه ای میباشد که از یک ریزوم (غده) به شکل سیب زمینی تشکیل شده که از سمت های مختلف غده پاجوش های موشکی فرم خود را در قالب یک غشا باز میکند.

خیلی زمان ها هست که گیاه دوستان، علاقه مندن گل آپارتمانی خودشان را ، خود تکثیر کنند و سرگرم این کار باشند به عبارتی رشد گیاه را ببینند و لذت ببرند. به همین خاطر امروز قصد داریم خلاصه و مفید توی الوگل راجب روش های تکثیر زاموفیلیا در منزل به همراه ترفند هایی که گلخانه داران استفاده میکنند به شما آموزش بدیم.

روش های تکثیر زاموفیلیا

  1. تکثیر زامیفولیا در بستر کشت (روش پیشنهادی)
  2. تکثیر زاموفیلیا در آب
  3. تکثیر زاموفیلیا در خزه جنگلی

 آموزش تکثیر زامیفولیا در منزل

روش پیشنهادی ما تکثیر زاموفیلیا در بستر های کشت میباشد. که هم دردسر کمتری دارند هم ریسک پوسیدگی قلمه هامون رو پایین میاره چون 2 روش بعدی کمی ریسکی و تجربه ای هستند. پس بدون مقدمه بریم سراغ اصل مطلب:

1:انواع خاک برای تکثیر زاموفیلیا

اولین کار مهم ما تهیه بستر کشت مناسب و ضد عفونی شده برای قلمه های زاموفیلیا هست، پرلیت دانه متوسط به صورت خالی یا ترکیب (50 به 50) کوکوپیت و پرلیت انتخاب های همیشه جواب برای تکثیر زامیفولیا هستند. چون هم آب را سریع از خود عبور میدهند(نم و رطوبت مورد نیاز گیاه رو حفظ میکنند) و هم اینکه ارزان هستند و به راحتی میتوانید از داخل شهرتان تهیه کنید.

از ترکیب هایی مثل پیتماس به صورت خالی یا ترکیب 50 به 50 پیت ماس با پرلیت هم میشه استفاده کرد که خیلی هم جوابه اما پیت ماس یک بستر گران قیمته و برای تکثیر گسترده زاموفیلیا سبز یا حتی بلک که گیاهانی به نسبت ارزون تری هستند توجیه اقتصادی ندارد چون کیسه تقریبا 2 میلیون هزینه پیت ماس هست.

توجه داشته باشید بستر کشت شما اگر پرلیت خالی هست، از قبل خیس نکنید، چون پرلیت با خیس شدن به هم میچسبه و موقع قرار دادن قلمه داخل بستر ممکنه سطح برش قلمه رو زخمی کنه و اون قلمه از بین بره.

از طرفی از بستر شما پیت ماس یا ترکیب کوکوپیت هست باید کمی بستر رو خیس کنید یا قلمه به راحتی داخلشون فرو بره و فیکس بمونه.

2: انتخاب شاخه مناسب از گلدان برای تکثیر

توی این بخش خیلی کارمون حساس میشه باید یکی شاخه ای رو برای تکثیر انتخاب و برش بدیم که هم نتیجه کار رضایت بخش باشه و هم آینده گیاه مادری ما مهمه چون ممکنه با انتخاب شاخه ای اشتباهی گیاه رفته رفته برگ هایی کوچک بشه و همین میشه یکی از دلایل کوچک شده برگ زاموفیلیا ما.

انتخاب شاخه مناسب برای تکثیر در زاموفیلیا سبز

شاخه ای که کامل باز شده باشد و خودش رو گرفته  و ضخیم شده باشه را به راحتی میشود برای تکثیر استفاده کرد. توجه کنید که در دفعات قلم گیری زیاده روی نکنید که گیاه مادری شما کچل شود، چون آن بوته برای رشد و ادامه حیات به شاخه هایی برای عمل فتوسنتز نیاز دارد پس به این مورد خیلی دقت داشته باشید.

انتخاب شاخه مناسب برای تکثیر در زاموفیلیا بلک

هیمنطوری که حتما میدونید زاموفیلیا بلک (مشکی) زمانی که پاجوش باز میکند اول به رنگ سبز هست و رفته رفته با دریافت نور مورد نیاز خودش رنگ دانه ها، شروع به مشکی شدن میکنند.

  • از انتخاب شاخه های جدید و نرم برای قلمه گیری پرهیز کنید، چون سریعا گندیده میشوند.
  • از انتخاب شاخه های قدیمی تری که هنوز کامل رنگ نگرفتن هم پرهیز کنید چون در ترکیب رنگ پاجوش های بعدی تاثیر گذاره و گیاه میل به رنگ یشمی میکنه.
  • اگر قلمه های رنگ نگرفته قلم و تکثیر شوند، عملا بعد از برش دیگر رنگ نخواهند گرفت.

در تصویر بالا لکه های سفید رنگ روی شاخه سمت راستی، قارچکش میباشد که روی برگ ها نشسته ، اگر گیاه شما هم همین شکلی میباشند میتوانید با یکی دستمال مرطوب تمیز کنید و بعد اقدام به تکثیر کنید. اگر هم اینکار رو انجام ندادید مهم نیست.

انتخاب شاخه مناسب برای تکثیر در زاموفیلیا ابلق و شرابی

زاموفیلیا ابلق و شرابی به دلیل قیمت و ارزش بالایی که دارند کمی باید محتاط تر عمل کرد پس با دقت نکات زیر را در عمل انجام بدین.

  1. اجازه بدین که گیاه شما حداقل 3 شاخه داشته باشد که شما یک شاخه را قلم گیری کنید، چون با کم شدن هر شاخه سرعت رشد گیاه مادری پایین میاید.
  2. قلمه گیری زامیفولیا ابلق را در فصل بهار و تابستان انجام دهید چون تکثیر در فصل های سرد سال کمی ریسک میباشد.
  3. از قلم گیری شاخه های طلایی گیاه پرهیز کنید چون این شاخه ها عملا بدون سبزینه (کلروفلیم) هستن و نمیتوانند سوخت وساز کنند و بعد از مدتی سیاه میشند.
  4. از قلم گیری شاخه های کامل سبز گیاه مادرتون هم پرهیز کنید، چون این شاخه ها نقش سوخت و ساز گیاه مادری شما را دارند و به جاش برین سراغ شاخه هایی با ترکیب رنگ بالا تر.
  5. از با توجه به نکات بالا عملا شاخه ای برای جدا کردن نداشتید، برگ گیاه را فقط قلم بگیرید و اجازه بدین ساقه اصلی روی گیاه مادری بماند.

سعی کنید برای قلمه گیری از تمامی سمت های گیاه( بصورت پخش شده )شاخه برش بزنید و فقط از یک سمت خاص این کار را نکنید. چون ممکن هست رشد یک قسمت قوی و سمت دیگر ضعیف شود و قسمتی که زیاد قلم گیری شده پاجوش دیرتر و کوچکتری بزند.

نکات مهم هنگام تکثیر زاموفیلیا

با یک تیغ یا کاتر تیز که از قبل ضد عفونی شده به صورت اوریب ساقه های زاموفیلیا را از 3 الی 5 سانت بالاتر از سطح  خاکشون برش بزنید. دلیل اینکه گفتیم اوریب برای اینکه سطح تماس قلمه های ساقه ما با بستر بیشتر بشه و گیاه زود تر ریشه بزنه، اگر شاخه انتخابی شما زیرش پاجوش داشت، مراقب باشید که تیغ غشا آن را آسیب نزند و کمی بالا تر از حد نساب گیاه را قلم بگیرید بهتره.

بعد از قلمه گیری بهتره که کمی قارچ کش مانکوزب روی قسمت های برش خورده گیاه مادری خودتون بزنید تا از آلودگی ها موجود پیشگیری کرده باشید.

نحوه تقسیم قلمه

الان وقت خورد کردن شاخه زاموفیلیا ها و تبدیل به قلمه های کوچکتر هست . میتوانید زاموفیلیا را هم از طریق ساقه و هم از طریق برگ تکثیر دهید. که هرکدوم مزایایی نسبت به هم دارند.

  • قلمه برگ زاموفیلیا زودتر ریزوم دار میشود و نسبت به ساقه ها زودتر پاجوش میزد.
  • قلمه های ساقه دیرتر ریشه دار میشوند اما پاجوش های خیلی قوی تری نسبت به برگ های میزند.
  • تعداد پاجوش های همزمان قلمه های ساقه بیشتر هستند به طوری که یک قلمه ساقه میتواند 4 پاجوش به صورت همزمان بزند.

سعی کنید از ریز کردن زیادی قلمه ها جلوگیری کنید چون قلمه هر چه ریز تر باشد کیفیت تکثیر شما پاییتر میآید، برای بهره وری 2 باره از گیاه میتوانید قلمه های خود را به صورت یک برگ و ساقه انتخاب کنید و بعد از ریشه دار شدن ساقه، دوباره برگ را از آن جدا کنید.

نحوه کاشت قلمه ها در بستر کشت

قلمه های خودتان را اگر به صورت برگ خالی قلم گرفته اید کمی به صورت زاویه ای درون بستر بکارید اما اگر به صورت ساقه قلم گرفته اید ، با توجه به ارتفاع گیاه حداقل 5 سانت از ساقه را داخل بستر فرو کنید تا به راحتی شروع به ریشه دهی کند. قلمه های زاموفیلیا در بهار و تابستان حدود یک الی دو ماه ریشه دار میشوند ولی در فصل های سرد سال ممکنه تا 3 ماه هم طول بکشد که قلمه ها ریشه قوی بزند، برای سرعت بخشیدن به عمل ریشه دهی گیاه، استفاده دوره ای از کود تقویتی ریشه ریژو پیشنهاد میشود که تحریک گیاه و ریشه میباشد و سرعت رشد و ضخامت ریشه را بالا میبرد.

  • بعد از کاشت قلمه ها در بستر یکبار آبیاری کنید و بستر ها در جایی که دما ثابت باشد و نور ملایم رو به پایین باشد قرار دهید. از قرار گیری بستر ها در جایی که نور خورشید شدید هست پرهیز کنید.

بازگشت به لیست

11 دیدگاه در “صفر تا 100 آموزش تصویری تکثیر زاموفیلیا در منزل + ترفند گلخانه دار

  1. مهدی گفت:

    سلام بعد از آبیاری اول در طی یک هفته چند بار دیگر باید آبیاری صورت پذیرد ؟

    1. الوگل گفت:

      درود، بستگی به شهر شما داره قلمه ها به هیچ وج نباید خشکی ببینند، سعی کنید بستر همیشه مرطوب باشه چون بر خلاف زاموفیلیا (گیاه کامل) قلمه ها در مقابل کم آب بیشتر مقاوم هستند.

  2. علی رضا عبداله زاده گفت:

    سلام سپاسگزارم از اطلاعات ارزشمندی که در اختیار ما گذاشتید مانا باشید

  3. مهدی گفت:

    یکساله قلمه زدم ریزوم هم داره پا جوش نمیزنه ولی خودش شادابه

    1. الوگل گفت:

      به احتمال خیلی قوی ، خاکش شما فقیره و مواد غذایی مناسبی نداره، جنس گلدان و زهکشی هم دخیله.

  4. زهره گفت:

    سلام من از آبان پارسال از ساقه زاموفیلیا قلمه گرفتم.هنوز هم پاجوش نداده.اما حال خودش خوبه

    1. الوگل گفت:

      درود احتمالا خیلی قوی خاک و بستر کشت قلمه شما فقیر هست از خاک خوب که داخلش پیت ماس داشته باشد یا کود کودامین رادیکولار استفاده کنید.

      1. حنا گفت:

        سلام من از طریق برگ قلمه گیری کردم(در اب) ریزومش هنوز خیلی کوچیکه و به اندازه یک سانت یا کمتر ریشه دارن
        ولی پایین ریزوم ی جوش مانندی زده که به ریشه شبیه نیست ایا امکانش هست ک بخواد بهم جونه بده و این ک کی باید به خاک انتقالش بدم و چیکار کنم بعد ک تو خاک رفت ریشه نگنده ممنون میشم راهنمایی کنید

      2. الوگل گفت:

        سلام داخل ترکیب پیت ماس پرلیت بکارید توی این فصل تا 2 ماه دیگه پاجوش میاد میاد، درسته گیاه پاجوش زده ولی عملا گیاه توان بالا اوردن اونو نداره چون آب و بستر های کشت هیچگونه مواد غذایی ندارند.

  5. حمید گفت:

    درود
    فرمودین آب هیچ گونه مواد غذایی نداره
    آیا میشه چیزی به آب اضافه کنیم به عنوان ماده غذایی؟
    برای قلمه ها چه فضایی بهتر هست؟

    1. الوگل گفت:

      درود برشما بله آب مواد غذایی نداره میتوانید از کود های ریژو و کودامین استفاده کنید برای قلمه هم بهترین بستر که ریسک کمتری داشته باشه پرلیت میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *